vrijdag 29 mei 2015

We komen in de literatuur en in het woordgebruik Lean op verschillende manieren tegen zoals, de Lean Reis, Lean Management, Lean Cultuur, enz. Het zijn alle bewoordingen over hetgeen je wil bereiken of wil zijn. Kort gezegd je wil als organisatie “Lean” zijn. Maar dat zegt alleen maar iets als je alomvattend begrijpt wat dit inhoud.
Wanneer ben je nu dan “Lean”. Eenvoudig gezegd moet je er voor zorgen dat elke medewerker het vanzelfsprekend vindt dat wordt gestreefd naar perfectie en dat continue verbeteren bij elke medewerker in het bloed zit, dat wil zeggen de Lean Principes naleeft. Daarnaast moet er sprake zijn van een cultuur, waarbij dienend leiderschap en als medewererker verantwoordelijkheid nemen voor je werk de basis zijn.
Vanuit dit gedachte goed zijn er verschillende concepten (technieken en tools) voorhanden die ingezet kunnen worden als hulpmiddel om vervolgens “Lean” te worden. Het is van groot belang dat deze concepten ten dienste staan van de principes en gebruikt worden vanuit een juiste cultuur attitude. Hierin schuilt het grootste gevaar voor Lean.
De concepten zijn zo eenvoudig en krachtig tegelijkertijd dat het verleidelijk is ze als losstaand gereedschap toe te passen. Zonder de lange termijnvisie om echt Lean te willen worden met alles wat daar voor nodig is verworden de concepten tot bezuinigingsinstrumenten met een zeer korte houdbaarheidsdatum.  De concepten staan dus niet op zich. Het gaat erom dat ze voortdurend worden ingezet om zo als hulpmiddel te dienen bij het streven naar perfectie.
De meest in Lean gebruikte concepten zijn:
-verspilling
-kano-model
-waardestroom(analyse), VSM
-5S
-A3
-poka yoke
-kanban
-standaard werk
-Kaizen

Leren Lean toe te passen, neem contact op: http://trainingenlean.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten