vrijdag 29 mei 2015

Lean informatie

Lean is afkomstig van de Japanse autofabrikant Toyota. Het is een managementfilosofie, die erop gericht is om waarde voor klanten te maximaliseren door verspillingen in processen te elimineren. Het gaat niet om "harder werken" maar juist om "slimmer werken". Belangrijk hierbij is dat het werken aan verbeteringen een continue karakter heeft en dat alle medewerkers worden betrokken. Zij zijn immers de experts als het gaat om kennis van het proces waarin zij werken. Lean wordt niet alleen in de industrie toegepast maar heeft de laatste jaren vooral een vlucht genomen in de dienstverlening.
De management filosofie Lean omvat een verzameling ideeën en concepten
–Focus op bieden van waarde voor de klant
–Filosofie van voortdurende verbetering
–Op juiste moment, het juiste leveren
–Waarde toevoegen
–Technieken gebruiken om variatie te verminderen en verspilling te elimineren
–Mensen respecteren, dienend leiderschap
–Een lange termijnvisie
 
Belangrijke doelen van Lean zijn:
Het op maat maken van procesprestatie afgestemd op de wensen van de klant
–Juiste aantallen verwerken
–Juiste doorlooptijd
Gebaseerd op:
-Elimineren van onnodige voorraad
-Elimineren van onnodige processtappen
-Elimineren van verspilling (MUDA)
 
 
Bij de technieken staat continue verbeteren centraal, bij de principes het streven naar perfectie en bij de cultuur de medewerker (werkvloer).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten