vrijdag 29 mei 2015

Lean techniek A3

A3 managementVoor het oplossen van problemen wordt het lean-gereedschap “A3” gebruikt. Toyota heeft als stelregel dat elk probleem op standaardwijze moet worden opgelost, en dat de voortgang op een overzichtelijk stuk papier moet worden genoteerd. De naam van dit gereedschap is afgeleid van het 420x297 mm papier (A3-formaat, ofwel 2 A4-tjes) dat gebruikt wordt. Organisaties ontwikkelen vaak een eigen format – zodat iedereen door dezelfde lens kijkt – want een echte standaard is er niet. Maar in de verschillende stappen moet de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) goed te herkennen zijn.
Als mogelijke stappen in een A3-project zouden kunnen dienen:
1. Achtergrond
2. Huidige omstandigheden
3. Doelstellingen
4. Analyse
5. Voorgestelde maatregel
6. Plan implementatie
7. Vervolgtraject
De opsteller van een A3 is degene die de verantwoordelijkheid heeft gekregen om het probleem op te lossen. Hij zal zich diep in het probleem ingraven, om door te dringen tot de kernoorzaak  (de root cause) en om daar geaccepteerde maatregelen voor te nemen. Dit is meestal een zoektocht die herhaaldelijke aanpassing van de A3 tot gevolg heeft. Uiteindelijk vertelt een A3 een verhaal: welk probleem zie je, wat was er aan de hand, en hoe heb je dat opgelost.
A3-management is niet alleen geschikt om problemen op te lossen, maar stelt een organisatie ook in staat om te “leren leren”. De opsteller van een A3 leert niet alleen problemen op te lossen, maar ook beslissingen te nemen en beter te communiceren. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf: de opsteller van een A3 moet door een meer ervaren iemand worden begeleid, iemand die als een coach de juiste vragen stelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten