vrijdag 29 mei 2015

Lean principes

Lean principes
Lean heeft vijf principes waar een organisatie zich op kan focussen. Deze principes kun je zien als een soort van reis, waarbij de bestemming het streven naar perfectie is. Telkens moet een onderliggend principe worden toegepast om het volgende te kunnen bereiken m.a.w. door als organisatie invulling te geven aan een bepaald principe baan je de weg vrij om invulling te kunnen geven aan het daarop volgende principe. Zo ontstaat een opeenstapeling van principes met als doel het streven naar perfectie.  Lean onderkent de volgende principes:
  • (Klant)waarde
  • Waardestroom
  • Flow
  • Pull
  • Perfectie
Het bijzondere van de principes is echter dat de bestemming perfectie nooit bereikt kan worden. Dit komt doordat elke organisatie voortdurend wordt geconfronteerd met veranderingen in haar omgeving, veranderingen in de beschikbare productiemiddelen en veranderingen in de wensen van de klanten, waardoor voortdurend aanpassingen moeten worden gedaan in de reeks bereikte onder perfectie liggende principes. M.a.w. bij het doorlopen van de principes in het streven naar perfectie moet telkens weer als het ware opnieuw gestart worden met het doorlopen van de principes. Hoe dan ook, Lean huldigt het standpunt: “Het kan altijd beter” en elke stap moet een stap zijn richting perfectie.

De Lean reis met als doel het streven naar perfectie kan alleen succesvol worden afgelegd binnen een Lean Cultuur. De Lean Concepten zijn de hulpmiddelen die nodig zijn voor onderweg.

Het eerste principe is waarde. De essentie van het principe waarde is dat waarde wordt bepaald door de klant van het product of de dienst. Vanuit Lean geredeneerd is er sprake van toegevoegde waarde voor de klant als de activiteiten die nodig zijn om het product of de dienst te realiseren:
  1. In een keer goed gaan
  2. Door de klant van belang worden gehecht
  3. Zodanig worden uitgevoerd dat de klant bereid is ervoor te betalen

Het tweede principe is waardestroom. Bij waardestroom kijk je naar de wijze waarop de activiteiten aaneengeschakeld zijn tot het proces dat de waarde voor de klant tot stand brengt. Lean focust zich hierbij op het elimineren van activiteiten die geen waarde toevoegen en het reduceren van de zogenaamde verspillingen in het proces.
Het derde principe is flow.  Bij flow is de essentie dat de waarde op een gelijkmatige en ononderbroken manier als het ware door het proces stroomt. Voor het proces betekent dit dat er bij de eerste tot de laatste activiteit voldoende mensen, middelen, grondstoffen en informatie beschikbaar dienen te zijn om de activiteiten uit te voeren. De gelijkmatige verdeling zorgt ervoor dat er geen sprake is van overbelasting en tussenvoorraden waardoor de processen gemakkelijker foutloos kunnen worden uitgevoerd.
Het vierde principe is pull. De essentie van pull is dat de klantvraag bepalend is voor het in gang zetten van de productie van de dienst of het product.
Het vijfde en laatste principe is perfectie. De essentie van perfectie is dat er sprake is van ingewortelde cultuur waarbij alle medewerkers (en management) van de organisatie streven naar het continue verbeteren van het proces.


Bron: http://trainingenlean.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten