vrijdag 29 mei 2015

Uitleg Lean principes

Lean principes
 Lean heeft haar oorsprong in Japan (Toyota).  Womack & Jones hebben in hun boek 'Lean Thinking' de vertaling gemaakt naar 5 lean principes.
Het eerste principe is de basis voor ieder proces, namelijk waarde. Welke waarde levert uw organisatie? Wat hebben uw producten of diensten uw klanten te bieden? Hoe kunt u weten of uw waarde toevoegende activiteiten uitvoert? Door de vertrekken vanuit het gezichtspunt van de klant. Een klant vindt iets waardevol wanneer hij bereid is voor iets te betalen. Dit kan in geld of tijd zijn. Hij is bereid u ergens voor te betalen of naar u toe te komen. Wanneer u vanuit het oogpunt van de klant uw processen in kaart brengt gaat u op weg naar een waardestroom: het laten stromen van de waarde door uw processen. Het is niet ongebruikelijk wanneer u hiermee begint u moet constateren dat 80% van de activiteiten die u uitvoert geen directe waarde toevoegen voor de klant. Hier zullen nog activiteiten bij horen die u wel moet uitvoeren, maar waar de klant niet direct waarde aan hecht (business value add). Een waardestroom geeft u inzicht waar de verspillingen in uw proces zitten en geeft het verbeterpotentieel weer.
De volgende stap is het creeren van flow. Simpel gezegd, alle waarde toevoegende activiteiten achter elkaar zetten. Zorgen dat een proces in één stuk doorloopt, zonder horten en stoten. Al het wachten, bufferen, enz is uit uw proces gehaald.
Vervolgens is het belangrijk dat u gaat produceren wanneer de klant iets vraagt of anders gezegd produceren op het ritme van de klantvraag. Dit wordt pull genoemd. Pull staat in tegenstelling tot push; iets door het proces drukken, waardoor bijvoorbeeld wachtrijen ontstaan.
Gaan al deze stappen u in één keer het perfecte proces opleveren? Nee, dat is niet mogelijk. Wat wel mogelijk is is streven naar perfectie. Dit laatste principe, perfectie, zorgt ervoor dat u uw organisatie continu verbetert. U verbetert in kleine stappen (Kaizen), soms met grote doorbraken, maar het uitgangspunt is dat het altijd beter kan. Organisaties zoals Toyota die al tientallen jaren volgens deze principes werken hebben nog processen waar 80% niet-waarde toevoegende activiteiten in zitten. Dat is niet erg, want dat betekent dat er nog heel veel verbeterpotentieel is!

Info: http://trainingenlean.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten