vrijdag 29 mei 2015

Lean Kaizen

KaizenKaizen
Kaizen is een Japans woord en kan worden vertaald als ‘veranderen naar beter’. Kaizen kan niet zonder gestandaardiseerd te werken. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Zonder standaarden geen verbetering. Bij gestandaardiseerd werken gaat niet alleen om wat je doet, maar ook op hoe, zodat de verwachte resultaten bereikt kunnen worden. Daarnaast gaat gestandaardiseerd werken ook over hoe het werk het best gedaan kan worden om problemen beter te kunnen zien. Kaizen stimuleert vervolgens om problemen op te lossen. Dingen die je ervan weerhouden om volgens de standaard te kunnen werken, kunnen gewoonlijk worden opgelost door ideeen van mensen te gebruiken. De kracht van Kaizen zit erin om iemand geïnteresseerd en betrokken te krijgen. Het gaat erom dat medewerkers belangstelling krijgen voor het oplossen van de problemen waar zij dagelijks tegenaan en mee kunnen denken over het ontwikkelen van de standaarden om de problemen op te lossen. Vervolgens  zullen de medewerkers zich ook houden aan deze werkwijze, omdat ze weten dat dit de beste werkwijze is. Je kunt medewerkers dwingen om iets te doen, maar je kunt medewerkers niet dwingen ergens belangstelling voor te hebben. Kaizen helpt om medewerkers die belangstelling te laten krijgen. Kaizen gebeurt altijd met respect voor de medewerkers en wordt  in teamverband (multidisciplinair) uitgevoerd.
Kaizen onderbouwt het lean standpunt van perfectie: het kan altijd beter. Kaizen zorgt ervoor dat continu verbeterd worden. Kaizen is nooit een doel op zich, het gaat om het oplossen van problemen, het ontwikkelen van standaarden, voorkomen van fouten, wegnemen van verspilling.

Kaizen kent het volgende stappenplan
  1. Definieer het probleem
  2. Analyseer de feiten/oorzaken
  3. Genereer de oplossing
  4. Plan de uitvoering
  5. Voer uit
  6. Check en borg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten